آدرس:

ایران _ خراسان رضوی _ مشهد

تلفن تماس:

09029209797

ایمیل:

kahoo.ksd@gmail.com

جوجه قرقاول – رشد – نگهداری

جوجه قرقاول – رشد – نگهداری

شرایط لازم برای پرورش و نگهداری جوجه قرقاول

 نگهداری از جوجه قرقاول های یک روزه تا سن یک ماهگی حساس ترین مرحله از پرورش قرقاول می باشد. اگر جوجه قرقاول سن یک ماهگی را رد کند دیگر به ندرت درگیر بیماری میشود و خیلی زود خود را با شرایط محیطی وفق می دهد. اما برای نگهداری جوجه قرقاول ها تا سن ۳ الی ۴ هفتگی و جلوگیری از تلفات نیاز به یک برنامه ریزی دقیق داریم. در ادامه شرایط نگهداری از جوجه قرقاول یک روزه را شرح می دهیم.

محل نگهداری جوجه ها

نگهداری از جوجه قرقاول همانند جوجه یک روزه دیگر طیور است و فقط تفاوت اندکی در نحوه تغذیه آنها وجود دارد. در ابتدا باید یک محیط سربسته و تمیز با دمای گرم و تهویه مناسب برای جوجه ها فراهم کرد. قبل از انتقال جوجه ها به محل نگهداری، سالن باید از قبل ضدعفونی شده و آماده ورود جوجه ها باشد. بیماری عفونت زرده را در جوجه های تازه متولد شده باید بسیار جدی گرفت و برای این منظور گرم و تمیز بودن سالن الزامی است.

گرمای مورد نیاز جوجه قرقاول و نحوه تأمین آن

سیستم تنظیم حرارت بدن جوجه های نابالغ تکامل یافته نیست و قادر به تنظیم حرارت بدن خود در مقابل با هوای بیرون از دستگاه جوجه کشی نیستند، بنابراین تنظیم حرارت مناسب محل زندگی جوجه ها در دوره پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است. بدین منظور لازم است قبل از ورود جوجه ها دمای سالن را به حد مطلوب رساند.

گرم کردن جوجه ها به طور طبیعی توسط پرنده ی مادر انجام میگرد. در روش مصنوعی گرم کردن جوجه ها به وسیله لامپ مادر مصنوعی انجام میگرد. برای اینکه جوجه ها زیاد از منبع حرارت ( مادر مصنوعی ) دور نشوند اطراف دستگاه های گرم کننده را باید حصاربندی کرد. حصار در فاصله ۸۰ تا ۹۰ سانتیمتری از دستگاه گرم کننده به طور دایره ای و با ارتفاع نیم متری نصب میشود. هدف از ایجاد حصار به شکل دایره جلوگیری از تجمع جوجه ها بر روی هم میباشد. در حصارهای مربعی یا مستطیلی شکل جوجه ها در گوشه ها بر روی هم جمع شده و امکان خفه شدن جوجه وجود دارد.

می توان از کارتن پلاست برای ایجاد این گاردها استفاده کرد. دمای زیر لامپ باید ۳۵ درجه باشد و اطراف لامپ نزدیک به ۳۰ درجه خواهد بود. رفتار جوجه ها بهترین نشانه برای مناسب بودن درجه حرارت سالن می باشد، به طوری که از طریق نحوه پخش جوجه ها در محدوده بسترشان می توان به میزان درجه حرارت محل پرورش جوجه ها پی برد که به صورت زیر می باشد:

اگر جوجه ها در سطح سالن در اطراف لبه مادر مصنوعی گسترده و پرجنب و جوش باشند این نشانه متناسب بودن حرارت سالن است.

بالعکس اگر جوجه ها همگی در زیر مادر جمع باشند و سروصدا نمایند این به معنای آن می باشد که هوای سالن سرد است و باید نسبت به افزایش درجه حرارت تا میزان لازم اقدام شود.

در صورتی که جوجه ها کاملا از اطراف مادر مصنوعی دور باشند نشانه آن است که هوای سالن بیش از اندازه گرم است و باید نسبت به کاهش درجه حرارت اقدام شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.